28 lokakuuta 2015

Tyyli

Tyyli, vai onkohan sitä? 

Minulla on ollut vuosien aikana varmaan kaikki hiustyylit, vaatetuksessakin olen kokeillut hiphop-tyylistä rock-luukkiin ja klassiseen pukeutumistyyliin. Lopputuloksena vuosien kokeilujen myötä olen tullut siihen tulokseen, että minulla ei ole yhtä selkeää tyyliä, vaan se on sekoitus vähän kaikkea. Sama pätee sisustus-, hius- kuin pukeutumistyyliin. Sen voin sanoa, että kaikissa tyyleissä yhdistyy käytännöllisyys ja mukavuus. Olen mukavuudenhaluinen (ja aina ollutkin). Pidän yksinkertaisuudesta, johon esim.asusteilla tai kauden sisustusväreillä saa helposti lisättyä yksityiskohtia ja särmää, kun tyyli on pääpiirteissään yksinkertainen ja "neutraali". 

En seuraa liiemmin muotia millään alalla. Varsinkaan nyt, kun olen äitiyslomalla, on sisustuspuolenkin uusien trendien seuraaminen jäänyt (sekin vähä, mitä työssä ollessa tuli välttämättä seurattua). Hyvä ystäväni on minun "muotikonsultti", hän seuraa ahkerasti blogeja ja on ajan hermoilla. Saan siis tietää trendeistä aina jotain kautta, viimeistään hyvän ystävän kautta. Monesti olen kyllä tietämättäni ollut jo valtavirtamuotia "edellä". Esimerkiksi rock-tyyli oli ollut jo vuosia tyylisuuntanani, kun yhtäkkiää kaikki käyttivät niittibootseja ja nahkatakkeja. Tai kun leikkasin sivusiilitukan, se oli kaikkien mielestä "aika hurja hiustyyli". Kunnes parin vuoden päästä siitä, tuota tyyliä näkyi joka toisella nuorella. Viime vuodet olen pidättäytynyt luonnollisessa (hius)värissäni jo useamman vuoden ja hiuskokeilut ovat muuttuneet maltillisiksi. Koska en osaa laittaa hiuksiani mitenkään erityisen kauniisti, helpot hiusmallit ovat olleet mieleeni.


Sisustustyylissä olen aina ollut minimalistinen, sillä vihaan pölyjen pyyhkimistä ja pikkuesineet ympäri taloa on pahimmat pölynkerääjät. Rakastan siistejä pöytätasoja, jotka valitettavasti kyllä tuppaa täyttymään kaikenlaisesta roinasta, vaikka niitä yrittäisi pitää siistinä. Yritän päästä parhaillaan ylimääräisestä tavarasta eroon, sillä sitä tuntuu olevan joka nurkka täynnä. Olenkin vienyt tänä syksynä säkkikaupalla vaatteita ja kodintekstiileitä kierrätykseen, lahjoittanut facebookin kautta tavaraa sitä enemmän tarvitseville. Onneksi lähes kaikki roina kelpaa aina jollekin, toisen roska kun on toisen aarre. Kannatan kierrätystä kaikessa. 


Vaatepuolella olen muuttunut entistä enemmän viime vuosina "meidän perheen miesshoppailijaksi". Mieheni tykkää kierreillä kaupoissa ja monesti hän on minunkin stylistina toiminut. Nuorempana sitä osti vaikka mitä turhaa, kun halvalla sain. Viime vuosina onneksi on tullut järki siihenkin. Mieluummin ostan vaikka jotain kalliimpaa ja laadukasta harvoin, kuin kertakäyttövaatetta halvalla usein. Niinkuin mieheni on vuosina sanonut, köyhän ei kannata ostaa halpaa. Vaikka hinta tietenkään ei kerro laadusta. Itselläni on 15v vanhoja h&m:ltä ostettuja vaatteita, jotka ovat edelleen kuin uusia. Niinkuin em. hyvä ystäväni minua opasti, laadukkaat (luonnon)materiaalit ratkaisee ja niihin kannattaa panostaa. Näin aion jatkossa tehdäkin. Moni kivakin vaate jää kauppaan, kun katsoo mistä se on tehty. 

Viimeiset 10v ajan olen joka vuosi vähintään kaksi kertaa lajitellut vaatekaappini sisällön seuraavasti: kierrätykseen, roskiin, jatkoon ja en ole käyttänyt vuoteen-kasoihin. Siinä huomaa kuinka paljon vaatetta on ylimääräistä. Sillä joka kerta, kun se lempipaita tai -housut on puhtaana, sitä laittaa ne taas päälleen. Ainakin 30% minun vaatteistani jää käyttämättä lähes kokonaan ja sitten niitä helposti säilöö vuodesta toiseen, jos vaikka joskus näitä vielä tarvitsisi. Tämän vuoksi olenkin surutta heittänyt myös ne vaatteet kierrätykseen, joita ei ole vuoteen pitänyt. 

Haaveilen kunnon vaatehuoneesta, silloin vaatehyllyistä ja kaapeista pääsisi eroon. Ehkä tulevaisuudessa saankin sellaisen, kun remontti etenee siihen pisteeseen (eli vuosien päästä, ehkä). Tällä kuvassa olevalla vaatemäärällä (plus kuvasta puuttuvat juhlamekot ja jakut) selviää kokonaisen vuoden. Olen huomannut, kuinka vähän vaatekappaleita todellisuudessa käytän, lopuista voi siis suosiolla luopua.


Olen aina suosinut vaatteissa yhdistettävyyttä, käytännöllisyyttä, mukavavuutta ja helppohoitoisuutta. Esimerkiksi silitettävät arkivaatteet ja kemiallista pesua tarvitsevat vaatteet jäävät suosiolla kauppaan. Nykyään voisin määritellä pukeutumistyylini ehkä rennoksi, mutta naiselliseksi sporttityyliksi. Miten sinä määrittelisit omasi?

 
 

1 kommentti: